Bijna alle 300 leerlingen slagen voor verkeersexamen in Krimpen aan den IJssel

Zo’n 300 leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisscholen in Krimpen aan den IJssel hebben donderdag met succes hun praktisch fietsverkeersexamen afgelegd. Ondanks de zomerse temperaturen wist vrijwel iedereen het examen met goed gevolg af te ronden. Slechts één deelnemer slaagde er niet in om het felbegeerde diploma te behalen.

De examendag begon met een bijzonder moment. Voorafgaand aan de start werd Tonnie, die zich al 26 jaar inzet voor het verkeersexamen in Krimpen aan den IJssel, in het zonnetje gezet. De vrijwilliger geldt volgens de organisatie als een vaste kracht en steunpilaar bij de jaarlijkse verkeersproef.

Vervolgens gaf wethouder John Janson (Verkeer) het officiële startsein, waarna de honderden leerlingen verspreid door het dorp de route aflegden. Daarbij werden zij onderweg gecontroleerd op onder meer verkeersinzicht, het juist toepassen van de verkeersregels en veilig fietsgedrag.

Controleposten

Het verkeersexamen wordt jaarlijks georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland (VVN), afdeling Krimpen aan den IJssel. Daarbij is de organisatie afhankelijk van de inzet van tientallen vrijwilligers. Zij bemanden de controleposten langs de route en beoordeelden de verrichtingen van de leerlingen. Ook agenten reden onderweg mee om een oogje in het zeil te houden.

Bekijk meer sfeerfoto’s van fotograaf Jeroen van Zomeren:

De organisatie spreekt van een geslaagde editie. “Ondanks de hoge temperatuur kunnen we meedelen dat slechts één examenkandidaat gezakt is”, laat VVN Krimpen aan den IJssel weten.

Vaker zelfstandig

Met het verkeersexamen bereiden basisschoolleerlingen zich voor op een veilige deelname aan het verkeer, zeker nu veel kinderen na de zomervakantie de overstap maken naar het voortgezet onderwijs en vaker langer en zelfstandig onderweg zullen zijn in een drukkere omgeving.

Lees verder over dit onderwerp

Laatste nieuws

Meest gelezen