vrijdag, juli 12, 2024

Meldpunt Schimmel in Capelle haalt veel meer op dan alleen klachten over schimmel

Op 29 april openden Leefbaar Capelle en het Capelse CDA een meldpunt voor klachten over schimmel en achterstallig onderhoud in huurwoningen in Capelle aan den IJssel. Een sterke toename van het aantal berichten van bewoners die hiermee te maken hebben was de reden om dit op te zetten. Ook omdat bleek dat de verhuurder het niet adequaat zou aanpakken.

Inmiddels zijn ruim 130 meldingen ontvangen. Bij 95 procent ervan waren de klachten door de bewoners al eerder aan Havensteder gedaan. Joke Lauw-Schouten van Leefbaar Capelle en Jolanda den Engelsman van het Capelse CDA hebben samen huisbezoeken afgelegd. Ze gingen vijf wijken in om zelf te zien waar het om ging.

Huisbezoeken

Joke Lauw-Schouten was verbijsterd over wat zij aantrof in huizen. “In de Diepenbuurt een woning met een plafond dat helemaal vol zat met schimmel. Volgens de bewoonster was de voorgestelde oplossing om een verlaagd plafond aan te leggen zonder de schimmel weg te halen. In Schollevaar een 3-kamer woning waar een gezin van 4 personen woont. Een dochter van ongeveer 3 jaar en een baby van 4 maanden oud. De kamer van de dochter zit vol met schimmel met als gevolg dat de dochter in bed bij de ouders slaapt en de baby in de woonkamer.”

Door die huisbezoeken kwamen gesprekken op gang met bewoners. Het lijkt op een inktvlek. “Mijn buren hebben nog veel meer last dan wij” hoor je dan en daar gingen Joke Lauw-Schouten en Jolanda den Engelsman dan ook meer in gesprek. Ook andere klachten als slecht werkende haldeuren bij de Reviusrondelen

Jolanda den Engelsman (CDA) daarover: “Na eerdere klachten kwam er iemand langs met een spray en daar konden de bewoners het mee doen. Doordat we dit meldpunt hebben heeft Havensteder heeft aangegeven dat de huurders hen kunnen bellen. Er komt een aanpak van de klachten en het zou kunnen zijn dat er een onderliggende oorzaak van die grote hoeveelheid klachten over schimmel blijkt te zijn. Wat die oorzaken kunnen zijn laten we aan Havensteder.”

Overzicht van huizen

Wethouder Sjoerd Geissler (Wonen) heeft een digitaal overzicht overhandigd gekregen. Daarin staan in detail de meldingen. De conclusies van de initiatiefnemers van het meldpunt zijn dat men niet verwacht had dat het zo ernstig zou zijn en dat het teleurstellend is op zijn minst wat er door de verhuurders met de klachten van bewoners gedaan wordt. Joke Lauw-Schouten: “Mensen kregen een spuitbuis om de schimmel aan te pakken of moesten die zelf kopen. Het waren geen adequate maatregelen. Toen wij met het meldpunt gestart waren en contact kregen met huurders en verhuurders over wat we aantroffen bleek er ineens wel iets mogelijk te zijn bij de woningbouwvereniging. Nu wordt bij Havensteder wel iets gedaan met meldingen.”

Havensteder heeft nu twee gespecialiseerde bedrijven gaat inschakelen om deze problemen aan te pakken. Daarnaast zal gekeken worden naar de oorzaak van de schimmelvorming. Na twaalf maanden vindt er een evaluatie plaats om te zien of de gedane behandeling van de woning een blijvend resultaat heeft.

Het Meldpunt Schimmel en achterstallig onderhoud blijft open tot 8 juli.

Bron: Leefbaar Capelle

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen