De stations in Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel scoren al jaren slecht in de stationsmonitor van de NS. De stations zijn al jaren toe aan groot onderhoud, en dat blijkt ook uit de meningen van reizigers.
Woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail laat weten dat er een grote verbouwing van de stations aan gaat komen. Ook erkent ProRail dat de stations verouderd zijn. De stations van Nieuwerkerk en Capelle zijn enkele van de oudste stations op het traject. Een verfbeurt in het verleden heeft de stations er niet aantrekkelijker op gemaakt.
Geen treinen tijdens verbouwing
ProRail is van plan om de stations in 2026 en 2027 op te gaan knappen. “Het kost erg veel tijd om vergunningen hiervoor aan te vragen”, laat de woordvoerder weten. “Ook moet er een treinvrije periode worden ingelast. Dat is lastig, want het spoor tussen Gouda en Rotterdam-Centraal wordt door veel reizigers gebruikt.”
Ook het goederenvervoer maakt regelmatig gebruik van het traject. Daarnaast moeten de werkzaamheden worden afgestemd met gemeentes, provincies, Rijkswaterstaat en de overheid.
Renovatie
De stations worden compleet gerenoveerd. Er komt ontzettend veel bij kijken en het zal de nodige tijd nemen om stations te renoveren. Zo gaan op de perrons in ieder geval de perronplaten eruit en wordt al het meubilair vervangen.
In Capelle aan den IJssel verstuurde onze redactie eerder een enquête naar lezers van onze sites. Daaruit bleek dat reizigers het station er vies en ouderwets uit vinden zien. Er missen digitale borden voor vertrektijden op de perrons en men heeft een onveilig gevoel. De gemeente, politie, handhaving en de NS organiseerden vervolgens een veiligheidsmarkt. Het station Capelle aan den IJssel kreeg in de stationsbelevingsmonitor een 6,44 en het station Nieuwerkerk aan den IJssel een 6,1.