vrijdag, november 22, 2024

Bewoners leggen eigen ontwerp op tafel voor aangepast Algeracorridor

De herontwikkeling van de Algeracorridor bereikt een nieuwe fase nu vier conceptontwerpen zijn gepresenteerd aan de betrokken gemeenten. De gemeenten Capelle en Krimpen aan den IJssel kiezen voor een variant met aanpassingen voor het Capelseplein en de Algeraweg, de bewonersgroep is het hier echter niet mee eens en staat in deze lijnrecht tegenover de gemeenten.

Meer asfalt en mini Kleinpolderplein

De gemeenten Capelle en Krimpen hebben de voorkeur gegeven aan het conceptontwerp met meer asfalt op de Algeraweg, waarbij het Capelseplein wordt omgetoverd tot een soort Kleinpolderplein.

Op het Capelseplein moet een ongelijkvloers verkeersknooppunt gerealiseerd worden. Verkeer tussen Krimpen en Rotterdam krijgt dan de vrije doorgang om de reis te vervolgen. Daarnaast wordt de mogelijkheid voor een extra fietsbrug gekeken. De huidige Algerabrug zou dan op termijn kunnen worden aangepast naar een ontwerp met 2 x 2 rijstroken.

Lees ook: Metamorfose moet Capelseplein filevrij maken

De ingreep zou de maar liefst 63 miljoen euro gaan kosten. Hierbij wordt er rekening gehouden met gemotoriseerd verkeer, maar ook fietsers komen aan bod. Denk bijvoorbeeld aan de oversteek op het Capelseplein naar de Prins Alexanderlaan. Het fietspad zal worden verlegd naar een tunnel waardoor het gehele plein voor fietsers stoplichtvrij zal worden gemaakt. Autoverkeer hoeft hierdoor minder te wachten en kan sneller passeren.

Lees ook: Raadsvergadering over Algeracorridor na opnieuw passeren bewoners

Bewonersontwerp

Hoewel het bewonersontwerp niet is opgenomen in het gepresenteerde rapport van MIRT-verkenningsgroep Oeververbindingen, behandelen we deze hieronder. Het bewonersontwerp is vanmiddag in het college besproken, nu de bewonersgroep zegt opnieuw gepasseerd te zijn. De participatiegroep is teleurgesteld in de overleggen met het MIRT, zonder enige kennisgeving van het bewonersontwerp hebben gemeenten een keuze gemaakt voor een ontwerp van het MIRT.

Lees ook: Omwonenden teleurgesteld in participatieproces en ontwikkelingsplannen Algeracorridor

Op verzoek van de indieners van het bewonersalternatief zijn er door het projectteam MIRT-verkenning Oeververbindingen tekeningen gemaakt van hun voorstel. De bewoners zeggen dat hun plan vele malen goedkoper is, omdat zij effectief zijn gaan kijken hoe het huidige asfalt kan worden gebruikt zonder dat er extra rijbanen of dure tunnels moeten worden aangelegd.

In het ontwerp wordt de busstrook aangepast naar een buswisselstrook. De overgebleven rijstrook wordt toegevoegd ten behoeve van reguliere wegverkeer. Hierdoor wordt dus ook in de richting van Rotterdam een extra rijstrook gerealiseerd. Hulpdiensten en bussen kunnen vervolgens gebruik maken van de buswisselstrook tijdens de spits.

Op het Capelseplein wordt door middel van de constructie van een turborotonde een situatie gerealiseerd waarbij verkeer van Rotterdam naar Krimpen over twee rijstroken stoplichtvrij richting Krimpen aan den IJssel kan rijden. Hetzelfde geldt voor het verkeer in de richting van Krimpen naar Capelle aan den IJssel. Het verkeer van Krimpen naar Rotterdam krijgt nog wel te maken met een stoplicht, maar hoeft met drie rijstroken minder lang te wachten voor de stoplichten.

Verkeer kan vrij passeren naar Krimpen aan den IJssel, richting Rotterdam komen er drie rijstroken beschikbaar en fietsers gaan doormiddel van tunnels naar de Capelsebrug of Alexanderpolder
Fietsunnels

In het bewonersontwerp worden er twee aftakkingen op het Capelseplein voor fietsers aangelegd. Één van de vertakkingen gaat naar de Alexanderpolder en de ander richting metrostation Capelsebrug. Fietsverkeer hoeft hierdoor niet meer de gevaarlijke kruising met de Abram van Rijckevorselweg over te steken. Fietsers krijgen met de plannen van de bewoners ruim baan voor snelfietsverkeer.

Verlengstuk A16

De bewonersgroep vindt dat de plannen van het MIRT meer lijken op een verlengstuk van de A16. Het verkeer moet zo snel mogelijk van en naar de Krimpenerwaard kunnen rijden. Volgens hen is de enige oplossing voor het daadwerkelijke probleem het realiseren van een extra oeververbinding op een andere plek. Dat geld gaat nu echter naar een brug tussen de Kralingse Zoom en Rotterdam-Zuid. De brug krijgt ruimte voor fietsers, trams en beperkt autoverkeer.

Met de plannen van het MIRT zijn ze bang dat omwonenden van de Algeraweg en het Capelseplein te maken krijgen met fors meer geluidsoverlast en uitstoot van het vele vracht- en autoverkeer.

 

 

Lees verder over dit onderwerp

2 REACTIES

Reacties zijn gesloten.

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen