vrijdag, december 6, 2024

Metamorfose moet Capelseplein filevrij maken

Het Capelseplein moet een ware metamorfose ondergaan om een eind te maken aan de files op de Abram van Rijckevorselweg en de Algeraweg. Het plein heeft onvoldoende capaciteit om alle verkeersstromen af te wikkelen volgens het onderzoek door de Metropoolregio Den Haag (MRDH).

De MRDH heeft in een ontwerpboek voor de participatiegroep dat in handen is van Capelle Vandaag drie conceptontwerpen gepubliceerd. Twee van de ontwerpen bestaan uit een ongelijkvloerse kruising. De ander maakt van het Capelseplein een slimme T-splitsing. In twee van de drie krijgt het verkeer van en naar de Algerabrug – Rotterdam vrij baan. Zonder stoppen kan er vanaf de Capelsebrug worden doorgereden naar de Algerabrug.

Één van de conceptontwerpen houdt er rekening mee dat op de Algeraweg een extra rijstrook wordt aangelegd. Verkeer van en naar Rotterdam heeft dan in beide richtingen twee rijstroken tot zijn beschikking, ook de busbaan blijft er liggen.

Fietsers steken voortaan veilig over

In alle drie de ontwerpen steken fietsers het Capelseplein voortaan via een tunnel over. Dit moet de kans op ongelukken verminderen en de doorstroming verbeteren. Regelmatig moet verkeer nu wachten om fietsers en voetgangers over te laten steken.

Buurtbewoners hebben inmiddels het idee voorgedragen om het beoogde snelfietspad dat oorspronkelijk door Capelle-West en ‘s-Gravenland zou lopen, te verplaatsen naar dit fietspad. Een tweede tunnel langs de metrobaan naar het Rhijnspoor moet snelfietsers vrijbaan geven zonder dat bewoners overlast ervaren.

Bewoners ontstemd over ontwerpen

Omwonenden zijn ontstemd over de ontwerpen: ze vrezen voor hardrijdende auto’s. De weg wordt in veel gevallen omgetoverd tot een uitdagend circuit. Zij willen dat er rekening wordt gehouden met de snelheid en willen bijvoorbeeld een trajectcontrole op de Algeraweg en de Abram van Rijckevorselweg. Ook maken de ontwerpen de bereikbaarheid van de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel efficiënter. Bewoners vrezen hierdoor voor nog meer zwaar vrachtverkeer.

De ontwerpen zijn nog niet definitief. De participatiegroep is gevraagd om mee te denken over de ontwerpen. Echter staat in het ontwerpboek dat de inhoud hiervan vertrouwelijk is en niet gedeeld mag worden met de buitenwereld. Omwonenden die hier kennis van hebben genomen, voelen zich niet gehoord. De aanpassingen op de Algeracorrider brengen flinke veranderingen voor hun leefomgeving met zich mee.

 

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen