donderdag, december 26, 2024

Comenius VMBO-basisleerlingen krijgen voortaan ook les van Techniek College Rotterdam

Directeuren van vier onderwijsinstellingen ondertekenden maandag 4 juli 2022 op het Techniek College Rotterdam aan de RDM-kade een samenwerkingsovereenkomst waardoor vmbo-basisleerlingen nog beter en aantrekkelijker onderwijs krijgen, ook in het mbo en binnen bedrijven. Ze volgen namelijk de Doorlopende Leerroute in de technische vakrichtingen Produceren, Installeren en Energie (PIE). Al in het derde leerjaar op het vmbo krijgen ze les in vakken uit het mbo-programma. Hun onderwijs wordt aansprekender, de overstap naar het mbo wordt makkelijker en ze kunnen een jaar sneller hun mbo-niveau 2-diploma halen als ze willen. Veel extra’s dus voor leerlingen!

Een kleine dertig derdejaars leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg van drie vmbo-scholen – het Vakcollege Techniek van het Comenius College in Capelle aan den IJssel, het Zuiderpark College en Rotterdams Vakcollege De Hef – zijn al in augustus 2021 begonnen met de nieuwe doorlopende leerroute, in samenwerking met het Techniek College Rotterdam (TCR). Het zijn leerlingen die constructiemedewerker (Metaaltechniek), monteur elektrotechnische installaties (Elektrotechniek) en monteur werktuigkundige installaties (Installatietechniek) willen worden. Ze volgen deze leerroute vanaf vmbo-leerjaar 3 tot en met niveau 2 op het mbo.

Één dag per week les op mbo-locatie
Met ingang van september van dit jaar krijgen ze één dag in de week – op vrijdag – samen les op een locatie van TCR in Rotterdam. Samen met een vaste docent gaan ze naar deze locatie toe en volgen er 6 lesuren op mbo-niveau. Zo wennen ze alvast aan de sfeer en werkwijze in het mbo. Dit voorkomt uitval en dubbele lessen. Er zijn namelijk onderwerpen die zowel in het vmbo als in het mbo aan bod komen; die dubbelingen worden voorkomen. Hierdoor wordt er tijd gewonnen, en een leerling die dit wil, kan een jaar eerder – dus één jaar na het vmbo-diploma in plaats van twee – het mbo-niveau 2-programma afronden. Mocht een leerling na de doorlopende leerroute toch een andere kant op willen dan PIE, dan is dit geen probleem. Hij of zij kan gemakkelijk overstappen naar een andere richting.

‘Trots op de Rotterdamse regio’
Op maandag 4 juli is deze samenwerking tussen de genoemde vmbo-scholen en de mbo-instelling dus officieel geworden. Volgens projectleider Cock van der Brugge is het uniek in Nederland dat de samenwerking tussen drie verschillende vmbo-scholen en het mbo tot een doorlopende leerroute heeft geleid. Hij zei trots te zijn dat dit in Rotterdam en omgeving is gelukt.
Het project Sterk Techniekonderwijs (STO) in de regio Rotterdam, Capelle en Oostland heeft deze ontwikkeling gestimuleerd. STO is een project van de overheid om meer leerlingen enthousiast te maken voor het techniekonderwijs en de techniek als werkterrein.

‘De tijd van smeer en olie is voorbij’
Gehoopt wordt dat ook in schooljaar 2022-2023 weer veel leerlingen zich opgeven voor de Doorlopende Leerroute PIE. Want er is veel werk in deze technische richtingen, en het imago dat werk in de techniek vies werk is dat slecht wordt betaald, klopt niet meer. Van der Brugge: ‘De tijd van smeer en olie is voorbij, vrijwel al het zware werk wordt met behulp van ICT gedaan.’ Zeker in Rotterdam en omgeving is er veel emplooi voor leerlingen met een technische opleiding.
Dat stelde ook Rick van Reenen van het bedrijf Stinis uit Krimpen aan de Lek dat hijs- en hefwerktuigen produceert voor de overslag van onder andere zeecontainers. De zogeheten spreaders van dit bedrijf worden in zeehavens over de hele wereld gebruikt. Bedrijfsbezoekers, nieuwe stagiairs en medewerkers zijn welkom, maakte Van Reenen duidelijk tijdens het ondertekeningsfeestje.
Voor de aanwezige leerlingen was er nog een gadget in de vorm van een zwarte hoodie met de tekst op de achterzijde: ‘Ik ga het maken’.

Samenwerken vergt inzet
De doorlopende leerroute is nu ontwikkeld voor richtingen binnen het vmbo-profiel PIE. Om dit te realiseren is veel inzet en goede wil nodig om samen te werken, bleek maandag tijdens het feestje.
Directeur Eric Dekker van het Comenius College sprak waarderende woorden aan het adres van iedereen die heeft bijgedragen aan het resultaat. ‘Het is pionieren, een extra mijl met elkaar gaan en doorzetten. Het resultaat moet goed zijn voor leerlingen en studenten. Dat is ook het belang van onze school – de meerwaarde voor onze leerlingen en het gegeven dat meer samenwerking in de keten leidt tot beter onderwijs.’

Toekomst
Docenten en andere betrokkenen, zoals kwaliteitsmedewerkers, onderzoeken of zo’n samenwerking ook voor andere profielen mogelijk is, bijvoorbeeld Bouwen, Wonen en Interieur (BWI), ICT en Laboratoriumtechniek. Maar dat is nog toekomstmuziek.
Meer informatie op www.comenius.nl en https://stocapelle-oostland.nl/

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen