Een 89-jarige Capelse huurster woont al decennia tevreden in haar appartement, maar wil na 36 jaar – mede door de ouderlijke ongemakken – een nieuwe badkamer. Maar een jaar nadat een aannemer langs is geweest, is er nog altijd geen nieuwe badkamer.
De vrouw woont al sinds 1986 in haar appartement en geniet nog altijd van haar woning. Ze is dan ook nog lang niet van plan om te verhuizen.
Wel brengt de leeftijd van de vrouw de gebruikelijke ongemakken met zich mee en wordt het steeds lastiger in de badkuip te stappen om te douchen. “Schoonmoederlief doucht inmiddels minder vaak en is als de dood dat ze een keer goed komt te vallen”, laat de schoondochter weten.
De badkamer is inmiddels 36 jaar oud en nodig aan renovatie toe. In opdracht van Havensteder is een jaar geleden een aannemer langs geweest en in overleg met de woningcorporatie werd goedkeuring gegeven, zo werd de vrouw verteld.
Heel jaar verder
Daarna blijft het stil. “Ze schuiven het allemaal op elkaar af en niemand neemt z’n verantwoordelijkheid.[…] Bellen, mailen, whatsappen … het helpt helemaal niets.”, aldus de schoondochter van de vrouw. “Wij zijn er inmiddels helemaal klaar mee.”
De familie van de dame ging er niet bij de pakken neerzitten. Ze schreven de Capelse huurdersraad aan, benaderden de media en plaatsten berichten op social media.
“Technische staat blijft bepalend”
Onze redactie pakte het verhaal op en schreef Havensteder aan. Zij gaven op donderdag 7 april in een reactie aan dat bij de eerdere beoordeling de badkamer niet in aanmerking kwam voor renovatie, omdat er geen gebreken waren. Wel zou er een aanbieding zijn gedaan voor de gevraagde aanpassing, waarbij de vrouw een eigen bijdrage zou geven. Volgens Havensteder werd hierop geen gehoor gegeven.
Havensteder zegt een richtlijn te hanteren voor afschrijving van badkamers, waarin wordt gesteld dat een badkamer 25 jaar meegaat. Na deze 25 jaar komt een badkamer in aanmerking voor vervanging, maar de technische staat bepalend blijft. “Een goede badkamer kan soms wel tot 40 jaar blijven zitten.”, aldus Havensteder.
Toch een renovatie
Wel zegt Havensteder de situatie te begrijpen en gaat alsnog over tot actie: “Wij vinden het erg vervelend voor deze mevrouw en begrijpen dat er een passende oplossing moet komen gezien de leeftijd van mevrouw. Wij gaan met mevrouw in gesprek en wij gaan de aanpassingen/renovatie op onze kosten aanbieden.”
Ook zegt de woningcorporatie hun interne werkprocessen voor dit soort situaties te evalueren: “Intern gaan wij het proces van dit soort verzoeken nog eens onder de loep nemen. Want ook wij vinden dat in dit geval het verzoek te lang is blijven liggen.”
Familie wacht reactie Havensteder af
Dezelfde dag als dat Havensteder onze redactie antwoordde over de casus, belde onze redactie met de zoon van de Capelse. Hij gaf aan de reactie van de woningcorporatie niet te begrijpen, omdat er meermaals zou zijn aangegeven dat de badkamerrenovatie er zou komen en dat dit ook op de kosten van Havensteder zou gebeuren.
Verder zegt de zoon dat Havensteder nog geen contact met hun heeft opgenomen, zoals de woningcorporatie toezegde in de mailwisseling met onze redactie. De familie wacht daarom verder af en laat het onze redactie weten zodra Havensteder van zich heeft laten horen.
UPDATE: Aannemer begint in mei
De familie heeft maandag 11 april laten weten dat Havensteder contact heeft opgenomen en dat de aannemer in mei begint met het onderhanden nemen van de badkamer.