Montessorischool Capelle bestaat vijftig jaar. In de week van maandag 17 tot en met vrijdag 21 juni viert de school dit samen met de kinderen, ouders en medewerkers tijdens een feestweek! Maandagochtend was de opening van deze feestelijke week.
Terwijl juffen en meesters de laatste spulletjes klaarzetten op het schoolplein aan de Reigerlaan, verzamelen de enthousiaste en blije kinderen zich bij het hek. Vol spanning proberen ze te kijken wat er allemaal ligt en wat er staat te gebeuren.
Om half negen gaat het hek dan open en mogen ze bij hun juf of meester op het schoolplein verzamelen. Cindy Langerak-Pollemans, directeur van de school, verwelkomt alle leerlingen en legt uit dat de school vijftig jaar oud is geworden. Ook was er hoog bezoek van het gemeentehuis. Wethouder Harriët Westerdijk (Onderwijs), zelf oud-leerlinge van de school, was namelijk aanwezig om de feestweek te openen. Dit ging gepaard met luid gejuich van de kinderen die maar wat enthousiast waren.
Artikel gaat verder onder foto
Gedurende de feestweek zijn er meerdere activiteiten voor de kinderen. Op de maandag is circus Rotjeknor aanwezig en leren de kinderen verschillende trucs en acts. Ze oefenden ook voor een show die ze tijdens de middag aan hun ouders konden tonen. Op woensdag doen de kinderen mee met een sponsorloop voor de stichting Jarige Job en vrijdag wordt de week afgesloten met leuke workshops en het Zomerfeest.
Capelse moeders streden voor komst school
Het ontstaan van de montessorischool in Capelle is ontstaan uit het initiatief van twee Capelse moeders. “Die hadden zoiets van: wat wij voor onze kinderen willen, dat is er niet in Capelle”, zo licht directeur Cindy toe. “Zij waren erg gecharmeerd van het concept van Maria Montessori en hebben er echt voor gestreden om een montessorischool hier te krijgen.”
Montessorischolen kennen eigen ontwikkelde onderwijsmethodes, die zich vooral kenmerken door de persoonlijke ontwikkeling van een kind te volgen. “Het credo is: leer mij het zelf te doen. Het uit zich ook in vrijheid in gebondenheid”, aldus de directeur. “De leerkracht kijkt dan welke leerdoelen behaalt moeten worden en legt dingen klaar. Daar mogen de kinderen zelf uit kiezen. Het is dus niet zo dat kinderen zomaar wat doen – ze leren nog gewoon lezen in groep 3 – maar soms wel via een net wat andere insteek en eigen tempo.”
‘Dit is fantastisch’
Dat de onderwijsmethode aanslaat, is terug te zien in de groei van de school. Vijftig jaar geleden begon de school met drie groepen. Inmiddels heeft de school zeventien groepen, dat neerkomt op ongeveer vierhonderd leerlingen. “Inmiddels passen we ook allang niet meer in dit gebouw”, zo vult Cindy aan.
Voor zowel de montessorischool als naastgelegen Klim-Op en De Horizon moet op den duur een permanente oplossing worden gevonden voor de onderwijshuisvesting, maar voor nu staat de school vooral even stil bij het vijftigjarig bestaan. “Ja, dit is fantastisch”, vertelt directeur Cindy glunderend, terwijl de kinderen druk in de weer zijn op het schoolplein. Daarnaast is ze ook blij met alle ouders. “Zonder hun kan dit ook niet en dat is bij dit soort dingen wel erg merkbaar: dat we er niet alleen voorstaan als school, maar dat ouders ook fanatiek en heel betrokken zijn om hieraan mee te werken.”