De Albert Heijn start van dinsdag 19 mei met een nieuw pilot, de supermarkt gaat brood van gisteren voor een zeer scherpe prijs alsnog verkopen om zo voedselverspilling tegen te gaan. Brood dat gisteren vers werd aangeleverd en op de dag niet verkocht werd, werd in de oude situatie verzameld en teruggestuurd. Helemaal weggooien is niet altijd het geval, een groot gedeelte wordt hergebruikt voor bijvoorbeeld het maken van voeding voor dieren. De Albert Heijn gaat nu in 10 winkels waaronder die in Capelle- en Nieuwerkerk aan den IJssel het brood alsnog verkopen.
Tot de volgende ochtend 11.00 uur wordt het brood aangeboden, overgebleven brood wordt voor een zeer scherpe prijs verkocht. Een halfje bruin kost bijvoorbeeld 0,25 cent, kan je nog een zak witte bolletjes of een heel brood scoren dan betaal je daar 0,50 cent voor. De pilot loopt 10 weken. In 2020 heeft Albert Heijn 7% minder voedsel verspild dan in 2019 (van 5,6 ton naar 5,2 ton per miljoen euro verkocht voedsel). De ambitie van Albert Heijn is de helft minder voedselverspilling in 2030.
Voedselverspilling is een grote uitdaging. Iets meer dan 1% van de producten die Albert Heijn inkoopt, belandt niet op het bord van de klant. En dat is zonde. Niet alleen het product wordt verspild, maar ook de tijd en energie die erin is gestopt om het product te maken. In de keten wordt zoveel mogelijk verspilling voorkomen. Afwijkende courgettes en wortelen worden bijvoorbeeld verkocht als Buitenbeentjes, afwijkende appels kunnen gebruikt worden voor appelmoes en de stronken van broccoli en bloemkool zijn heerlijk als groenterijst. Op die manier wordt de oogst optimaal naar de klant gebracht. Als er toch iets over is, dan wordt er alles aan gedaan om het alsnog op het bord terecht te laten komen. In 2020 doneerde Albert Heijn 4,2 miljoen producten aan Voedselbanken Nederland. Van oud brood wordt veevoer gemaakt en andere organische reststromen worden vergist tot biogas of omgezet in oliën of biobrandstof. Een specifieke organische reststroom is die van sinaasappelschillen, afkomstig uit de verse sinaasappelpersmachine in de winkels. Per jaar gaat dat om ruim 5 miljoen kilogram schillen. Afgelopen jaar is 75 ton schillen verwerkt in nieuwe producten, zoals handzeep en afwasmiddel. Op die manier wordt alle voedselverspilling gerecycled en wordt er geen voedsel écht verspild. Albert Heijn heeft zich ook aangesloten bij de stichting ‘Samen Tegen Verspilling’ om samen op te trekken met andere food retailers, leveranciers en onderzoeksinstituten.
Dry misting, 35% korting en slimme technologie
Albert Heijn doet er alles aan om zo slim mogelijk in te kopen en zo min mogelijk voedsel te verspillen. In de winkels ligt de eerste focus op preventie. Dit begint al bij de inkoop. Albert Heijn werkt met een slim bestelsysteem, waarbij het aanbod automatisch wordt afgestemd op de verwachte verkoop. Albert Heijn heeft sinds 2019 dry misting in de winkel, een systeem dat groente en fruit goed op temperatuur houdt door middel van een verfijnde verneveling van water. Zo blijven groenten en fruit langer vers en van goede kwaliteit. Dit systeem is nu in 711 winkels geïnstalleerd. Met de oude vertrouwde 35% sticker krijgen klanten korting op producten die tegen de houdbaarheid aanlopen. Vanaf deze week liggen in zo’n 100 winkels de 35% korting producten bij elkaar in een koeling, centraal in de winkel en makkelijk te vinden voor klanten. Ook loopt er op dit moment een proef in 30 winkels met dynamische kortingen bij Vlees en Kip (vers). In deze pilot is de houdbaarheidsdatum gekoppeld aan de barcode van het product. Het kortingspercentage is te zien op het elektronische prijslabel. Klanten scannen de barcode van het product. Het systeem werkt met een algoritme dat kijkt naar de voorraad in de winkel en naar de datum van die dag in combinatie met de verwachte verkoop. Op basis daarvan berekent het algoritme het kortingspercentage. De percentages worden over het algemeen hoger naarmate de dag verstrijkt en lopen van 25% tot 40% tot wel 70% korting.
Bron : Albert Heijn