De fractie Leefbaar Capelle vraagt – mede naar aanleiding van een interview bij Radio Capelle – aandacht voor een veiligere situatie bij appartementencomplex ‘s-Gravenstate in ‘s-Gravenland. Bewoners ervaren gevaarlijke verkeerssituaties na verbreding van het fietspad.
Het appartementencomplex ‘s-Gravenstate bestaat uit twee gebouwen die verbonden zijn door een poort. Snor- en fietsverkeer van- en naar Capelsebrug maakt gebruikt van het fietspad dat door deze poort van het complex loopt.
Door de verbreding van het fietspad ligt deze nog dichter bij het pand en is het overzicht slechter geworden. Bewoners ervaren hoge snelheden van fatbikes, scooters en e-bikes, waardoor zij zich onveilig voelen bij het oversteken. De fractie van Leefbaar Capelle vraagt om aanpassingen die specifiek gericht zijn op veiligheid van omwonenden.
Uitgang te dicht op fietspad
Zaterdag 2 november was Wil Hart, bestuurslid van de Vereniging van Eigenaren (VvE) van het complex, te gast bij Radio Capelle om de situatie toe te lichten: “Door die poort wordt ontzettend hard gereden door scooters, brommers, fatbikes enzovoort. Bewoners van ons complex en ook anderen moeten het fietspad oversteken om bijvoorbeeld boodschappen te gaan doen. De uitgang van het gebouw zit zo dicht op het fietspad, dat bewoners die willen oversteken, de gebruikers van dat fietspad pas op een laat moment zien en andersom. Veel bewoners zijn slecht ter been en die combinatie leidt tot gevaarlijke situaties.”
Hart vervolgt: “In het oorspronkelijke plan voor het fietspad bij die poort waren drempels ingetekend. Dat is uit het plan gehaald toen de plannen voor de verderop gelegen Schubertstraar geen doorgang vonden na protesten van bewoners. Wat zou de ideale situatie zijn voor de bewoners? Wil Hart: “Aan de zuidkant van de poort, bij de Schubertstraat, zou een dubbele verkeersdrempel komen. Dat haalt de vaart eruit.”
Raadsvragen
Leefbaar Capelle vraagt het college om te overwegen snelheidsremmende maatregelen te implementeren, zoals drempels, waarschuwingsborden of fysieke obstakels die het tempo van het fietsverkeer kunnen afremmen. Daarnaast wordt gevraagd of een alternatieve inrichting, waarbij het fietspad buiten de poort om wordt geleid, mogelijk is. De fractie benadrukt dat voetgangersveiligheid minstens zo belangrijk moet zijn als de doorstroom van fiets- en ander verkeer.