zaterdag, november 23, 2024

Landelijke politiek kibbelt over zero-emissiezones, komende jaren lokaal geen uitstootvrije zones

Per 1 januari 2025 willen meerdere gemeenten in Nederland ‘zero-emissiezones’ invoeren. Dit moet ervoor zorgen dat enkel nog vrachtwagens en bedrijfsbusjes die geen uitstoot hebben, binnen die zones mogen komen. Hoe staat het ervoor op lokaal niveau?

Gemeenten zijn al tien jaar lang bezig met het voorbereiden op de zogeheten zero-emissiezones, ook regelmatig aangeduid als milieuzones of uitstootvrije zones. Dit zijn gebieden in dorpen en steden (vaak het centrum) waar vervuilende bestelwagens en vrachtwagens niet meer mogen komen. Zo wil met de uitstoot van CO2 en fijnstof in die gebieden omlaag brengen.

Per 1 januari 2025 moeten deze zones in werking treden bij veertien gemeenten. Dit zijn voornamelijk grotere steden, zoals Den Haag, Rotterdam en Gouda. Ondernemers die nog steeds in deze zones moeten komen, moeten dan uitstootvrije voertuigen gebruiken. Wel is er komende jaren een overgangsregeling, zodat sommige voertuigen die recenter zijn aangeschaft en daarom relatief schoner zijn, voorlopig alsnog de zones in mogen rijden.

Invoer nog onzeker

De regering van Schoof wilde in eerste instantie de komst van de zero-emissiezones tegenhouden. Na overleg met gemeenten liet staatssecretaris Jansen weten dat de milieuzones er toch konden komen, omdat gemeenten aangaven al flink te hebben geïnvesteerd en niet te willen stoppen met de invoer. Ook ondernemersverenigingen geven aan dat eventuele uitstel oneerlijk zou zijn tegenover ondernemers die al wél in nieuwe voertuigen hebben geïnvesteerd.

Het politieke gekibbel is sindsdien niet opgehouden. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft deze week ingestemd met een motie van de VVD, waarin de staatssecretaris wordt opgeroepen voor 1 november met een plan te komen om alsnog voor uitstel te zorgen. Ondernemers zouden daardoor tot 2029 alsnog met vervuilende wagens de milieuzones in mogen rijden. Het is nog onduidelijk of de staatssecretaris dit gaat doen en of dit überhaupt mogelijk is.

Lokale milieuzones

Vooralsnog treden de Zero Emissie-zones vanaf januari 2025 enkel in werking in veertien grote steden, maar hoe zit het op lokaal niveau? Op navraag door onze redactie blijkt dat in Capelle-, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas voorlopig nog geen milieuzones zullen komen.

Woordvoerders van Zuidplas en Krimpen aan den IJssel geven aan dat bij hun helemaal geen plannen zijn voor de invoer van uitstootvrije zones. Zo zegt een woordvoerder van de gemeente Zuidplas: “De centrumgebieden zijn in Zuidplas dusdanig klein dat het weinig reëel is om hiervoor een milieuzone in te stellen.” Wel zeggen de gemeenten de ontwikkelingen te blijven volgen en ondernemers zoveel mogelijk te ondersteunen.

Een woordvoerder van de gemeente Capelle aan den IJssel laat weten dat zij wel het streven te hebben opgenomen in het ‘Schone Lucht Akkoord’. Voor nu is er nog geen besluit genomen over de invoering van een milieuzone, maar zal dit vanaf 2028 wel gaan onderzoeken. Een eventuele invoering zou dan op z’n vroegst in 2030 volgen.


Op milieuzones.nl kun je controleren in welke emissie-categorie jouw voertuig zit en in welke milieuzone deze wel of niet mag komen.

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen