dinsdag, december 3, 2024

Definitieve plannen vastgesteld voor herontwikkeling Algeracorridor (N210)

Vanaf 2027 begint de herontwikkeling van de Algeracorridor. De betrokken partijen zijn het eens geworden over de verdere maatregelen om zo de doorstroming in de regio te verbeteren.

Al enkele jaren werken de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), provincie Zuid-Holland en gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard en Rotterdam samen aan plannen om het gebied tussen de A16 en de Algerabrug onder handen te nemen. Al geruime tijd staat het verkeer hier geregeld vast. Eerder werden er al maatregelen genomen om de situatie op korte termijn te verbeteren, maar nu zijn de partijen het ook eens geworden over de maatregelen voor op de langere termijn. Daaronder vallen ook maatregelen om de leefbaarheid voor omwonenden te verbeteren.

Uitvoering begint in 2027

De uitvoering van deze maatregelen starten in 2027. “We verwachten de reistijd op de Algeracorridor voor zowel de ochtend- als avondspits te halveren. Dat maakt dat we gezamenlijk het vertrouwen hebben dat dit het juiste pakket is,” aldus alle partijen in een gezamenlijke reactie.

Het gaat om de ombouw van de rotonde Capelseplein inclusief een fietserstunnel, het geschikt maken van de busbaan Algeraweg voor het overige verkeer en het verlagen van de maximum snelheid op een deel van de Abram van Rijckevorselweg van 70 km/u naar 50 km/u.

Artikel gaat verder onder afbeelding
Het Capelseplein met vrij baan voor bussen en autoverkeer van en naar Krimpen
Een ongelijkvloerse kruising Herinrichting Capelseplein als impressie (kan afwijken van definitief ontwerp) © Oeververbindingen

Het Capelseplein wordt gedeeltelijk een ongelijkvloerse kruising. In de richting van Krimpen naar Rotterdam komt er op het Capelseplein een tunnel met twee rijstroken. Ook komt er een tunnel voor fietsers bij het Capelseplein.

Vanaf de Algeraweg komt er een directe aansluiting op de wisselstrook richting Krimpen aan den IJssel. Het is nog onduidelijk of de Algeraweg wel of niet verbonden blijft met de Ketensedijk. Dit wordt verder onderzocht om later een beslissing over te nemen. Ook krijgt de Algeraweg een extra rijstrook door één van de busbanen op te heffen. De bus vanuit Krimpen rijdt daardoor mee met het verkeer. In de andere richting blijft de busbaan wel behouden.

Geen nieuwe oeververbinding voor voetgangers en fietsers

Een maatregel die niet zal worden uitgevoerd, is de realisatie van een nieuwe brug over de Hollandsche IJssel, bedoeld voor voetgangers en fietsers. “We hebben een moeilijke keuze moeten maken in tijden van financiële schaarste. Er is geen budget om zowel de maatregelen op de Algeracorridor als de fietsverbinding uit te voeren. We kiezen er daarom voor om alleen het project Algeracorridor volledig uit te voeren.”

Aanbesteding in najaar

In het najaar start de aanbesteding voor een ingenieursbureau die de uitwerking begeleidt, zo laten de betrokken partijen weten.

Verdere informatie over de herontwikkeling is terug te vinden op capellebouwtaandestad.nl

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen