Op een flat aan de Reigerlaan hebben bewoners spandoeken opgehangen als protest tegen Havensteder. De bewoners hebben dit gedaan uit onvrede over achterstallig onderhoud.
Het gaat in totaal om de woongebouwen aan de Reigerlaan, Alkenlaan en Karekietstraat. Bewoners waren in de veronderstelling dat er begin dit jaar al groot onderhoud zou plaatsvinden.
Op de spandoeken die zijn opgehangen valt onder andere te lezen: “Havensteder, schaam je!”, “Huur omlaag!” en “€800 voor een bouwval”. Bewoners zeggen geërgerd te zijn over het uitblijven van onderhoud en het gebrek aan communicatie.
Er zijn bijvoorbeeld zorgen over de veiligheid op de gallerijen, die sinds enige tijd zijn gestut. “Als deze zo gevaarlijk zijn, waarom gebeurt er dan zo lang niks?”, vraagt een bewoner zich af. Ook vinden de protesterende bewoners dat de woningcorporatie te weinig van zich laat horen en dat ze daardoor niet weten wat de stand van zaken is.
Reactie Havensteder
“We begrijpen heel goed dat het uitvoeren van het onderhoud voor bewoners niet snel genoeg kan gaan”, laat Havensteder in een reactie aan onze redactie weten. De woningcorporatie zegt dat het onderhoud wel op de planning staat. “De reden dat we extra tijd nodig hebben is dat we – in overleg met de huurdersvereniging – extra werk gaan uitvoeren, namelijk het opknappen van de entrees en het aanleggen van een intercom. Het is efficiënter voor de huurders en de werkzaamheden als we dat in één keer doen, maar dat kost meer tijd in de voorbereiding.”
Bewoners hoeven zich ook geen zorgen te maken over de gestutte galerij, zo blijkt uit nadere vragen. “De galerij is in maart 2022 gestut, omdat er roestvorming is geconstateerd in de stalen constructie. Het stempelen van de woningen is een voorzorgsmaatregel. Het onderhoud moet uitgevoerd worden, maar vraagt niet om extra urgentie of snelheid.”
Samenspraak huurders
Woningcorporatie Havensteder zegt verder drie jaar geleden nog uitgebreid onderhoud te hebben uitgevoerd, bijvoorbeeld op het vlak van isolatie en schilderwerk: “Ook het dagelijks onderhoud wordt netjes uitgevoerd.”
Het huidige onderhoudsplan gebeurt in samenwerking met de huurders(vereniging), aldus Havensteder. “We proberen dus juist om de wensen van de huurders mee te nemen. Namelijk het opknappen van de entrees en het aanleggen van een intercom. Alleen, meer werk, zorgt ook voor een langere voorbereidingstijd.”
Havensteder zegt dat de voorbereidingen vóór de zomer zullen beginnen. Het daadwerkelijke onderhoud start na de bouwvak. De bewoners krijgen vanzelf bericht: “We informeren de bewoners en de huurdersvereniging hierover”, aldus de woningcorporatie.