woensdag, november 6, 2024

Kleine honderd klachten over deelscooters na eerste twee weken

Sinds de start van de proef met deelscooters zijn er in de eerste twee weken een honderdtal klachten binnengekomen bij de gemeente. Dit laat een woordvoerder weten op vraag van onze redactie.

Sinds 10 oktober is Capelle aan den IJssel gestart met een proef met deelscooters in de gemeente. In veel steden zijn de tweewielers niet weg te denken uit het straatbeeld, maar tegelijkertijd erkent de gemeente dat dit ook gepaard kan gaan met overlast. Daarom betreft het een proef, waarbij in de zomer van 2023 een definitief besluit zal volgen.

Nu de proef enkele weken bezig is, vroeg Capelle Vandaag aan de gemeente hoe zij vinden dat de proef verloopt. “Het is op dit moment nog te vroeg om daar een definitief oordeel over te geven, maar we zien dat er soms problemen ontstaan met het dumpen van scooters. Daar moeten snel oplossingen voor komen en daaraan wordt gewerkt”, zo laat woordvoerder van de gemeente Capelle weten.

De scooters worden volop gebruikt: in de eerste twee weken zijn er al 3.494 ritjes gemaakt. In diezelfde periode zijn er tegelijkertijd 98 klachten binnengekomen bij de gemeente. Dit zijn klachten die rechtstreeks bij de gemeente worden gemaakt of via de aanbieders van de deelscooters zijn doorgegeven.

Wekelijks overleg

De communicatie met de deelscooterbedrijven noemt de gemeente goed. Er is een wekelijks kort overleg waarin data en meldingen met elkaar worden gedeeld: “Er is regelmatig overleg en de lijntjes zijn kort. We geven de meldingen die bij de gemeente binnenkomen door aan de bedrijven. De afspraak is dat klachten binnen 24 uur worden afgehandeld en defecte of verkeerd geparkeerde scooters binnen 24 uur worden weggehaald”, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Tegelijkertijd erkent de gemeente dat die afspraak niet altijd wordt nagekomen: “Het is daarbij wel belangrijk dat melders van de klacht het kenteken van de scooter doorgeven. Zo kan de scooter makkelijk getraceerd worden en kunnen de aanbieders de scooter snel verwijderen. We raden Capellenaren daarnaast ook aan om meldingen direct door te geven aan de aanbieders zelf. Dan wordt de klacht het snelst in behandeling genomen.” De gemeente raadt daarom aan om bij klachten een foto te maken waarop het kenteken zichtbaar is.

Maatregelen tegen overlast

De deelscooters mogen alleen geparkeerd worden waar voldoende ruimte is om veilig te parkeren zonder overlast en geen blokkade te vormen voor bijvoorbeeld voetgangers, en mensen met kinderwagens of in een rolstoel. Zo kan er niet overal geparkeerd worden bij het IJsselland Ziekenhuis, het Schollebos en schoolpleinen.

De woordvoerder laat weten dat de gemeente bezig blijft om de proef te evalueren en aanpassingen te maken om overlast te voorkomen: “In de app van de aanbieders zien gebruikers precies waar ze de elektrische scooters wel en niet mogen parkeren in Capelle. Deze ‘niet-parkeerzones’ worden, afhankelijk van het verloop van de proef en in overleg met de aanbieders aangepast. Capelle aan den IJssel gaat samen met de aanbieders versneld kijken waar speciale parkeervakken voor deelscooters komen.”

‘Eerste boete al uitgedeeld’

Mensen die scooters fout parkeren, kunnen ook beboet worden. Bij overlastmeldingen “kunnen de scooterbedrijven dan de gebruikers waarschuwen of zelfs beboeten voor het verkeerd parkeren van de deelscooter”, zo laat de gemeente weten.

Handhavers van de gemeente kunnen ook optreden: “Als een deelscooter op een onjuiste wijze is geparkeerd en hinder veroorzaakt, kunnen handhavers van de gemeente een proces-verbaal opmaken. De boete bedraagt €100,- en wordt via de aanbieder doorberekend aan de gebruiker. In uitzonderlijke gevallen kunnen handhavers de deelscooters ook weg laten slepen. De boete wordt dan minimaal € 148,75. Mocht de aanbieder de scooter nog niet hebben opgehaald na 24 uur dan komen hier per dag nog kosten bij. De eerste boete is al uitgedeeld.”


Meld overlast

Capellenaren die overlast ervaren, of verkeerd geparkeerde of gevallen scooters in de stad signaleren, kunnen dit online melden bij de aanbieders: Check, Felyx en GO Sharing. Bewoners kunnen ook online een melding doen of telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 14 010 bij de gemeente Capelle aan den IJssel.

Meedenken?

Inwoners die willen meedenken over deelscooters in Capelle, kunnen op twee momenten hun mening geven via een enquête. In december 2022 en in juli 2023 worden de meningen en ervaringen van bewoners onderzocht. De resultaten van deze enquêtes worden meegenomen in de evaluatie van de pilot.

Interesse? Stuur een mail naar deelscooters@capelleaandenijssel.nl.

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen