Bedrijven met zware transporten in de Krimpenerwaard zijn volgens omwonenden van het Algeracorridor één van de grootste veroorzakers van geluidsoverlast en files op onder andere de Algeraweg in Capelle aan den IJssel. Van de 45.000 voertuigbewegingen rijden er per 24 uur ongeveer 5000 vrachtwagens van en naar de Krimpenerwaard.
Met het gebied de Stormpolder in Krimpen aan den IJssel gaat veel vrachtverkeer van en naar Krimpen. Capelle aan den IJssel kent zelf weinig zware industriegebieden. Al deze bedrijven hebben zich inmiddels gevestigd in de Stormpolder of de Krimpenerwaard. Capelle aan den IJssel kent alleen nog een scheepswerf aan de Nijverheidsstraat, veel andere industriegebieden zijn gebouwd voor kleinschalige bedrijfsactiviteiten, zoals autoschadebedrijven, garages, kantoren en winkelmagazijnen.
Bedrijven zoals Goudriaan, Hoogendoorn, Dekker, Van Leeuwen, Heuvelman, Geodis zitten gevestigd in de Stormpolder en de Krimpenerwaard. Grote zware vrachtwagens passeren soms rond 04.00 uur al de Algeraweg om ladingen weg te brengen naar leveranciers. Trailers van de vrachtwagens maken enorm veel herrie. Doordat ze zwaar zijn beladen, of slecht onderhouden hoor je flink wat bijgeluiden tijdens het rijden met de vrachtwagen. Deze geluidsklachten worden erger naarmate er harder wordt gereden.
“De Krimpenerwaard zegt onderdeel te zijn van het Groene Hart, maar in werkelijkheid is de Krimpenerwaard een vestigingsplaats voor zware industrie onder andere in de Stormpolder en het herbergt grote transportbedrijven die hun business ergens anders hebben, maar waarschijnlijk goedkoop in de Krimpenerwaard kunnen parkeren.” zo stellen de bewoners in de brief.
Oplossing ligt in een tweede ontsluiting van de polder
Volgens de bewoners, die de brief kortgeleden hebben overhandigd aan de Capelse wethouder Rik van Woudenberg kan het daadwerkelijke probleem eigenlijk alleen maar worden opgelost als er een tweede oeververbinding wordt aangelegd.
Het herinrichten van de Algeraweg geeft zeker wel mogelijkheden, maar met de komst van extra woningbouw in de Krimpenerwaard zijn deze maatregelen slechts tijdelijk. Volgens de bewoners zijn Capellenaren nu de klos, voor het geld dat de Krimpenerwaard voor een oeververbinding niet kreeg
Ontwerpen
Het MIRT is breder gaan participeren met bewoners om ook naar hun ideeën en wensen te luisteren. Onze redactie schreef al eerder dat de participatiegroep het gevoel had dat er niet voldoende werd geluisterd naar omwonenden. Sindsdien is er wel contact onderling, echter heeft de participatiegroep zelf direct contact gezocht met het MRDH, daar zij het gevoel kregen nog steeds niet volledig betrokken te worden.
De bewoners hebben in overleg met de MRDH samen met het ontwerpbureau die ook door het MIRT wordt gebruikt nieuwe ontwerpen gemaakt voor de herinrichting van het Capelseplein en de Algeraweg. In deze ontwerpen is te zien dat er geen meter extra asfalt nodig is om het fileprobleem grotendeels op te lossen. Door slim te werken met de huidige banen en het Capelseplein is de doorstroming van het verkeer al flink te verbeteren en scheelt het wellicht miljoenen die beter ergens anders voor kunnen worden gebruikt.