Ter gelegenheid van de Nationale Voorleesdagen ging wethouder Onderwijs Harriët Westerdijk vandaag naar basisschool Ontdekrijk. Daar las zij groep 2 voor uit ‘Maar eerst ving ik een monster’.
Wethouder Westerdijk maakt graag tijd om het voorlezen te promoten: “Voorlezen is goed voor de taalontwikkeling; het vergroot de woordenschat en het taalbegrip. Daarom is het belangrijk om zo vroeg mogelijk te beginnen!”
De kinderen genoten zichtbaar van het boeiende verhaal. Westerdijk: “Fantastisch die verwachtingsvolle, geboeide gezichtjes van de kinderen als je voorleest. Ook ik werd als kind veel voorgelezen: dat heeft de lezer in mij aangewakkerd. Ik hoop dat al deze kinderen net zoveel plezier in lezen krijgen als ik. Het is een verrijking van je leven!”
Nationale Voorleesdagen
Onderzoek wijst uit dat de helft van de ouders graag meer wil voorlezen aan hun kind(eren) dan dat ze eigenlijk doen. Soms komt dit door tijdgebrek, soms door behoefte aan voorleestips over welke boeken bij de leeftijd passen of welke boeken het meest geschikt zijn voor interactief voorlezen.
De Nationale Voorleesdagen helpen hiermee. Het doel van De Nationale Voorleesdagen is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.
Intern begeleider van Ontdekrijk Xandra Oosterveer benadrukt het belang van het voorlezen. “Als ouders het Nederlands niet machtig zijn, is voorlezen in de thuistaal ook goed voor de taalontwikkeling van het kind. En ook dat bevordert de interesse in lezen. Daarom zijn we bezig met een uitbreiding van onze schoolbibliotheek met anderstalige boeken.”
Prentenboek om samen te lezen
‘Maar eerst ving ik een monster’ van auteur Tjibbe Veldkamp en illustrator Kees de Boer is Prentenboek van het jaar. Het wordt tijdens de Nationale Voorleesdagen van 26 januari tot 6 februari voorgelezen op honderden scholen en kinderdagverblijven, in bibliotheken en boekhandels en door gastouders.
Meer informatie:
Nationale Voorleesdagen 2022
www.bibliotheekaandenijssel.nl