vrijdag, november 22, 2024

[VIDEO] Ombudsman Rotterdam-Rijnmond introduceert Ombulance in Capelle aan den IJssel

Ombudsman Rotterdam-Rijnmond trekt een nieuw middel uit de kast, namelijk de ‘Ombulance’. Met het voertuig trekt het team van de ombudsman van gemeente naar gemeente om in contact te komen met inwoners. De bus is maandagmiddag voor het eerst in gebruik genomen in Capelle aan den IJssel.

Sinds 2022 is Marianne van den Anker benoemd tot Ombudsman Rotterdam-Rijnmond (ORR). Gedurende een periode van zes jaar zullen zij en haar team onafhankelijk klachten behandelen die gaan over gemeentelijke diensten, gemeenteambtenaren en bestuurders. Zowel inwoners van aangesloten gemeenten, maar ook bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen hier een beroep op doen.

Ombulance

De ORR heeft nu een nieuw middel om mensen in verschillende gemeenten op te kunnen zoeken: de Ombulance. In Capelle aan den IJssel kreeg Marianne maandagmiddag de sleutel van de bus in ontvangst.

Artikel gaat verder onder video

“Eerste hulp bij bureaucratische ongevallen”, vertelt Marianne van den Anker over de Ombulance. “Dus we komen gewoon op pad. Luisteren in Capelle naar waar mensen mee zitten.”

De bus heeft verschillende voordelen, zo legt de Ombudsman uit: “Sommige mensen zijn slecht ter been. Dan kunnen we langskomen bij mensen. Het is ook een plek waar we spreekuur kunnen houden. En we zorgen dat we zichtbaar zijn.”

Primeur in Capelle

Dat de bus voor het eerst geïntroduceerd is in Capelle aan den IJssel, is een primeur. Burgemeester Peter Oskam mocht dan ook gelijk kijken hoe de bus eruit ziet en mocht met de Ombudsman mee voor een eerste ritje.

Burgemeester Oskam is zelf ook erg te spreken over het initiatief. “Ik denk dat het heel goed is. De Ombudsman is erg belangrijk, ook voor Capelle.” Oskam noemt het ‘jammer’ als er een klacht komt, maar vindt het tegelijkertijd goed dat inwoners bij de Ombudsman terecht kunnen om zo tot een oplossing te komen.

Meer informatie

Meer weten over de Ombudsman Rotterdam-Rijnmond en welke klachten zij oplossen? Ga voor meer informatie naar de website orr.nl of bel met het gratis telefoonnummer 0800-0802 (op werkdag van 09.00 tot 12.30 uur). Kijk ook voor meer mogelijkheden bij klachten op de website van de gemeente.

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen