Over een periode van ruim een jaar is er een zogeheten FlexFlitser aan de Bermweg te vinden. De gemeente wilde hier graag een flitser, vanwege klachten over snelheidsovertredingen en geluidsoverlast. Ondanks positieve cijfers zeggen omwonenden weinig verschil te merken.
De FlexFlitser is sinds 2022 geïntroduceerd door het Openbaar Ministerie. Het is een mobiele flitspaal die – mede in overleg met Politie en wegbeheerders – tijdelijk kan worden neergezet op locaties waar met regelmaat te hard wordt gereden.
Sinds 14 mei 2024 staat er een FlexFlitser aan de Bermweg. De gemeente laat weten dat deze er telkens drie maanden staat, en dat deze er nu voor de derde keer is neergezet. Deze flitser moet geluidsoverlast en snelheidsovertredingen tegengaan. Na ruim een jaar vroegen we buurtbewoners of zij een verschil merken.
“Hier is het Zandvoort”
Een bewoner die net thuiskomt met zijn hondje reageert zonder twijfel: “Het heeft helemaal geen effect. Ze weten waar die paal staat. Hier (ter hoogte van de winkels) is het Zandvoort en even verderop remmen ze af.”
Een man even verderop in de straat is toch enigszins positief: “Je merkt het wel, mensen rijden tóch rustiger. Je ziet dat mensen na de flitspaal weer harder gaan rijden, maar over het algemeen zie je wel een verandering in het rijgedrag.”
Een oudere dame uit de buurt zegt ook geen verandering te zien: “Er wordt héél hard gereden. Ik merk geen verschil. Er wordt nog steeds hard gereden, met name in de avond.” Of er ook echt een oplossing kan komen, vraagt ze zich af: “Ik las laatst een stukje in de krant dat de gemeente de weg wil aanpassen, maar wat valt hier aan te passen? Er is helemaal geen ruimte.”
Aantal boetes loopt terug
Het aantal overtredingen op de Bermweg loopt terug, zo valt op te maken uit cijfers van het CJIB. Sinds de plaatsing in mei 2024 zijn er in totaal 3.137 boetes uitgeschreven voor snelheidsovertredingen, vastgelegd door de FlexFlitser. Over de periode in 2024 werden gemiddeld bijna twaalf mensen per dag bekeurd. Over de eerste vier maanden van 2025 is dat gemiddelde al teruggelopen naar drie personen per dag.
Die resultaten kunnen worden gezien als een positief effect van de flitser. Deze registreert immers minder overtredingen. Maar zoals veel bewoners opmerken: weggebruikers weten inmiddels waar deze staat en kunnen op de rest van de weg het gaspedaal verder intrappen.
Effectiviteit nog niet onderzocht door gemeente
De gemeente laat desgevraagd weten blij te zijn met de FlexFlitser. “De maximumsnelheid is helaas niet altijd met de inrichting van een weg af te dwingen. Daarvoor hebben we ook ‘verkeershandhaving’, zoals flitspalen nodig”, laat een woordvoerster weten.
Of de flitser daadwerkelijk het gewenste effect bereikt, had de woordvoerster geen antwoord op: “We hebben zelf nog niet onderzocht of er op de Bermweg minder vaak te hard wordt gereden, nu de flexflitser er meerdere periodes heeft gestaan.”
Wel kon worden verteld dat er plannen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit wil de gemeente onder andere bereiken door de maximum snelheid terug te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Dit zal echter wel nog enkele jaren op zich laten wachten, voordat dit gerealiseerd is. Daarnaast wordt dan ook het gebied rond De Luifel verbeterd. “Het winkelgebied moet een betere uitstraling krijgen, maar we gaan ook de verkeersveiligheid verbeteren. Dit doen we door de parkeerplaatsen anders in te richten en oversteken makkelijker te maken.”