dinsdag, april 1, 2025

Maatregelen op Kanaalweg en Capelseweg na onderzoek naar doorstroming en verkeersveiligheid

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft onderzoek laten uitvoeren naar de verkeersdoorstroming, veiligheid en leefbaarheid op de route Capelseweg en Kanaalweg. Op basis van de resultaten worden verschillende maatregelen genomen om de situatie te verbeteren, zo blijkt uit een collegebrief van de wethouder.

Adviesbureau Movares kreeg de opdracht om niet alleen de doorstroming te onderzoeken, maar ook verkeersveiligheid en leefbaarheid mee te nemen. In de tweede helft van 2024 is het onderzoek gestart.

Het onderzoek toont aan dat de Capelseweg en Kanaalweg kampen met flinke verkeersdrukte, vooral tussen de A20 en de Hoofdweg. Verwacht wordt dat de reistijd komende jaren nog verder zal toenemen. Ook is de verkeerssituatie vaak onduidelijk, concludeert het onderzoeksbureau, waardoor de verkeersveiligheid in het geding komt.

Maatregelen

Het onderzoeksbedrijf heeft aan de hand van de resultaten een reeks aanbevelingen gedaan aan de wethouder. Op de korte termijn zal de gemeente meerdere maatregelen nemen.

Op verschillende locaties zal duidelijker worden aangegeven dat er een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Ook worden wegmarkeringen verbeterd om bijvoorbeeld gevaarlijk inhalen te voorkomen. De verkeerslichten zullen ook worden aangepast om de doorstroming te verbeteren.

Voor fietsers moet het veiliger worden, door fietsoversteken met rood asfalt en fietssymbolen op kruispunten te markeren. Ook wordt de fiets- en voetgangerstunnel bij de Klompendans aantrekkelijker gemaakt met schilderwerk en verlichting.

Lange termijn

Naast maatregelen op de korte termijn kijkt de gemeente ook naar structurele aanpassingen. Zo wordt onderzocht of een ongelijkvloerse fietsoversteek bij de kruising Capelseweg-Hoofdweg mogelijk is. Ook moet de voetgangersoversteekplaats bij de bushalte Tochtbrug veiliger worden. Tot slot worden aanpassingen onderzocht voor de Kanaalweg, waardoor het makkelijk wordt om de weg over te kunnen steken.

Niet alle voorstellen overgenomen

Sommige aanbevelingen uit het onderzoek worden niet doorgevoerd, zoals een tweerichtingsfietspad langs de hele route. Ook het verlagen van de snelheid op de Kanaalweg naar 30 kilometer per uur wordt niet overgenomen, omdat de weg een belangrijke ontsluitingsroute blijft.

Lees verder over dit onderwerp

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen