De plannen om de Van Brienenoordbrug te renoveren, loopt een jarenlange vertraging op. Dit laat Rijkswaterstaat weten. “Ondanks inspanningen van alle partijen kunnen we dit project helaas niet succesvol aanbesteden in deze vorm.”
De Van Brienenoordbrug is inmiddels een halve eeuw oud en is aan het einde van zijn levensduur gekomen. Met dagelijks ruim 230.000 voertuigbewegingen is de Van Brienenoordbrug één van de drukste bruggen van het land.
In mei 2022 werd bekendgemaakt dat de brug compleet te gaan vernieuwen. Het project zou in 2026, 2027 en 2028 ten uitvoer worden gebracht.
Risico’s
Eind 2022 konden aannemers zich melden voor de aanbesteding van het project. Deze zou begin 2024 worden toegekend, maar dat gaat toch niet door, zo laat Rijkswaterstaat weten: “In de loop van de aanbesteding, waarvoor zich één partij heeft aangemeld, is duidelijk geworden dat de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is.”
Volgens Rijkswaterstaat kleven er vanwege stijgende bouwkosten steeds meer risico’s aan – met name – grote projecten. “We zien dat aannemers steeds terughoudender zijn in het nemen van risico’s of dat zij hoge kosten in rekening brengen om deze risico’s af te dekken.”
Rijkswaterstaat gaat nu aan ‘een nieuwe aanpak’ werken. Hiermee zouden de risico’s worden verminderd. Daarna zal het project in een andere vorm opnieuw aanbesteed worden.
Gevolgen voor weg- en vaarverkeer
Volgens Rijkswaterstaat is de uitstel niet zonder gevolgen. Naar schatting loopt het project vier jaar vertraging op ten opzichte van de originele planning. Verder wordt verwacht dat de kans op storingen komende jaren toeneemt, waardoor weg- en vaarverkeer vertraging kan krijgen. Rijkswaterstaat zegt de brug te blijven monitoren en alles eraan te doen om overlast te beperken.