In 2022 zijn er in Capelle fors meer verkeersongevallen geweest ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit data van onder andere het CBS, Politie, Rijkswaterstaat en verzekeraars.
De gegevens laten zien dat er gedurende 2022 364 ongevallen waren in Capelle aan den IJssel. Bij 68 van deze ongevallen was er sprake van letsel. Bij twee ongevallen was er zelfs een dodelijke afloop.
Ten opzichte van 2021 waren er fors meer verkeersongevallen in Capelle. Met 364 ongevallen in 2022 was dit een stijging van tachtig, een toename van 28,2%. Hoewel het merendeel van de gemeenten in Zuid-Holland een stijging in het aantal ongevallen ziet, is de toename in Capelle relatief hoog. In Zuid-Holland hebben alleen de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Kaag en Braassem en Hillegom een sterkere stijging.
Landelijke stijging
In 2022 ging het 31.420 keer mis op wegen in Zuid-Holland, een stijging van 7,5% ten opzichte van een jaar eerder. Deze toename is groter dan landelijk gemiddelde: in totaal ging het ruim 122.000 keer mis, een stijging van 6,8%.
Dat er een stijging te zien is in het aantal ongevallen is niet geheel onverwacht. In 2020 en 2021 was er een sterke daling door corona. Doordat we massaal thuis werkten, was er minder verkeer op de weg. Inmiddels neemt het verkeer weer toe en daardoor ook het aantal ongevallen.
‘Signaal dat verkeersveiligheid hoog op de agenda moet blijven’
In een reactie bevestigt de gemeente het beeld dat in 2022 een sterke stijging is geweest in het aantal verkeersongevallen en dat dit zich voort lijkt te zetten in 2023. In vergelijking met de corona-jaren geeft dit een vertekend beeld, maar in vergelijking met de jaren voor corona is er alsnog een stijging zichtbaar.
“2022 en 2023 zijn qua aantal ongevallen een uitschieter naar boven. Capelle aan den IJssel is qua oppervlakte een kleine gemeente met een paar zeer drukke wegen. Een echte verklaring hebben we niet, al lijkt het een landelijke trend dat er meer ongelukken gebeuren”, aldus de gemeente.
Op de vraag of de stijging een signaal is voor de gemeente, luidt het antwoord: “De gemeente kijkt altijd naar de ongevallen, waar ze gebeuren en hoe ze zijn gebeurd. In 2024 bieden wij een (nieuw) veiligheidsbeleid aan de gemeenteraad aan. Wanneer er meerdere ongevallen gebeuren op één plaats dan is dit aanleiding voor een onderzoek om te kijken hoe de gemeente ongevallen zou kunnen voorkomen op zo’n locatie. De stijging van de ongevallen is inderdaad een signaal dat verkeersveiligheid hoog op de agenda moet blijven staan.”
Daarbij vult de gemeente aan dat zij inzetten op een ‘verkeersveilige stad, waarbij nul verkeersslachtoffers het uitgangspunt is’. Toch wordt benadrukt dat deelname aan het verkeer mensenwerk is, waardoor een ongeval altijd kan gebeuren.