Vrijdag heeft een afvaardiging van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), en Justitie en Veiligheid (J&V) een bezoek gebracht aan opvanglocatie de Oase in Nieuwerkerk aan den IJssel.
De Haagse ambtenaren bezoeken verschillende opvanglocaties voor vluchtelingen en statushouders door heel het land. Daarbij kijken ze naar hoe de locaties in de praktijk gerund worden. Iets wat per gemeente sterk kan verschillen.
In de Oase, gevestigd in het voormalige kantoor van de Rabobank aan de J.A. Beijerinkstraat, zijn Oekraïense vluchtelingen opgevangen. De gemeente, medewerkers, huisartsen en de bewoners zelf deelden over en weer ervaringen met de Haagse ambtenaren.
Er werd gepraat over de totstandkoming van de opvang, zorgverlening en de dagelijkse gang van zaken. Er werd benadrukt dat het niet mogelijk was zonder alle vrijwilligers, organisaties, lokale ondernemers, medewerkers en uiteraard de medewerking van omwonenden.
Goed gesteld in Nieuwerkerkse opvang
Uit de gevoerde gesprekken en presentaties blijkt hoe goed het is gesteld met de Nieuwerkerkse opvang. Er zijn geen problemen met de bewoners of omwonenden, de samenwerking met betrokken organisaties verloopt soepel en de begeleiding werpt zijn vruchten af.
De enige drempels die genoemd werden, waren op het gebied van zorg: de huisartsen deelden de ambtenaren mee vooral geen onnodige regelgeving op te leggen. Een ander probleem dat ook landelijk al langer speelt, zijn de lange wachtlijsten voor psychologische hulp.
Artikel gaat verder onder foto
“Problemen worden direct opgelost”
Alle aanwezigen werden ook verder rondgeleid in het gebouw. Verschillende bewoners lieten hun kamers zien en – met behulp van tolken – konden vragen worden gesteld. Op vragen van onze redacteur bleken de bewoners ook zeer tevreden en dankbaar. Zijn er dan helemaal geen problemen? “Als er problemen zijn – groot of klein – dan wordt dat direct opgelost”, vertelt een bewoonster via een tolk.
Afvaardiging onder de indruk
Ook de Haagse ambtenaren laten desgevraagd weten onder de indruk te zijn van de opvang in Nieuwerkerk aan den IJssel. “Zo goed als het hier geregeld is, dat is zeker niet overal het geval”, vertelt één van hen. Hij gaf aan dat met name in de steden de opvang meer organisatorische problemen en drempels ervaren. Aan de hand van alle ervaringen kunnen de ambtenaren beter hun beleid bepalen en aanpassen waar nodig.