Met het inscannen van een QR-code op een stoeptegel begon burgemeester Peter Oskam vandaag de campagne ‘You Choose’. Samen met bekende Capellenaren wordt wapenbezit onder jongeren ontmoedigd.
De campagne is gericht op jongeren van 12 tot en met 23 jaar oud en moet het (steek)wapenbezit in de jeugd terugdringen. De campagne is een samenwerking tussen de gemeente Capelle aan den IJssel, Politie en Soapbox jongerenmarketing.
Op verschillende plekken in Capelle zijn stoeptegels met een QR code gelegd. De tegels liggen bij ontmoetingsplekken voor jongeren, scholen en sportverenigingen. Door de QR-code te scannen met je camera van je telefoon kom je gelijk op de website.
Op de website laten de bekende Capellenaren met filmpjes zien hoe jongeren hun talenten kunnen inzetten om hun dromen te realiseren. Met doorzettingsvermogen kunnen ze zo veel bereiken in het leven. Ook zijn er tips en activiteiten te vinden.
“Met de You Choose campagne voor jongeren wijzen we op de gevaren van wapenbezit en gebruik maar bieden we ook een alternatief om jongeren de kans te geven hun talenten positief te ontwikkelen”, zo legt Peter Oskam uit.
Stijging geweldsincidenten bij jeugd
Afgelopen jaren zien we ook in Capelle aan den IJssel het aantal geweldsincidenten met messen onder de jonge jeugd stijgen, zo legt een bezorgde burgemeester Oskam uit: “Dat probleem doet zich landelijk voor, maar helaas ook in Capelle. In 2021 waren er 38 incidenten in Capelle waarbij een mes werd gebruikt. Bij 25 van deze incidenten waren jongeren tussen 12 en 17 jaar oud betrokken.”
Volgens Oskam zijn deze cijfers slechts het topje van de ijsberg: “Lang niet alle incidenten hebben we goed in beeld omdat jongeren vaak geen melding durven doen bij de politie. Ze willen niet gezien worden als een ‘snitich’ die praat met de politie of hulpverleners. Ook zijn ze bang voor wraakacties. Dit is heel ernstig en dit wil en kan ik niet accepteren in onze stad.”
De burgemeester zet zich met de politie, scholen, jongerenwerk en nu ook bekende Capellenaren in om het messengeweld terug te dringen. Wethouder jeugd Ans Hartnagel sluit zich daar bij aan: “Met de campagne laten we voorbeelden en alternatieven zien. Bedoeld om jongeren weerbaar te maken en ze te laten zien dat ook zij de keuze hebben om zich op een positieve manier te ontwikkelen en te werken aan een mooie toekomst.”
Bekende Capellenaren
Bij de campagne wordt samengewerkt met een grote groep bekende inwoners. Denk daarbij aan Capellenaren als Emms van Broederliefde, e-sporter Thomas de Zeeuw, DJ Ferry Corsten, wereldkampioene Muay Thai-boxing Cheyenne, cabaretier Jawad, rapper Merdo en DJ Dylan.