zaterdag, december 21, 2024

Flitsbezorger Flink komt naar Capelle

Ook Capellenaren kunnen binnenkort gebruik maken van flitsbezorgers. Het duitse bedrijf Flink wil zich gaan vestigen in het centrum van Capelle aan den IJssel. Op verschillende websites zijn advertenties te vinden dat het bedrijf op zoek is naar personeel. Volgens deze advertenties wil het bedrijf zich vestigen op de Duikerlaan.

Wat is een flitsbezorger

In Nederland zijn er meerdere flitsbezorgers actief. De bekendste namen zijn Gorillas en Getir. Hierna volgen de wat kleinere Flink en Zapp. Deze bedrijven bieden een unieke boodschappenservice aan, waarbij je de producten die je mist binnen 10 minuten in huis hebt. Hoe makkelijk is dat als je staat koken en toch iets vergeten blijkt te zijn.

De bedrijven hebben vaak een flink assortiment. Het gaat om duizenden producten die ze op voorraad hebben liggen. Zie het als een kleine supermarkt waar je alleen de noodzakelijke dingen kan kopen. Een bezorger stapt vervolgens in veel gevallen op de fiets of de scooter om de gemiste boodschappen bij je thuis te bezorgen. De belofte van de flitsbezorgers is dat ze na bestelling binnen 10 minuten aan de deur staan.

Veel vraag naar flitsbezorgers

Vanuit de consument is er veel vraag naar de flitsbezorgers. Hoe makkelijk is het als je iets vergeten bent en je staat te koken dat je niet zelf naar de winkel hoeft. Je plaatst je bestelling en een bezorger komt het bij je thuis brengen. Dit kan vaak tot vrij laat in de avond. Het heeft voor de gebruikers van deze dienst veel voordelen. Om deze reden breidt het aantal vestigingen in Nederland zich rap uit.

Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar maken veel gebruik van deze dienst. Het aantal bestellingen verdubbelde het afgelopen jaar in Nederland. Maar uit onderzoek van het GfK bleek ook dat het gaat om veel mensen die in quarantaine zaten vanwege de coronamaatregelen. De vraag is hoeveel van deze mensen na de coronaperiode nog gebruik maken van de diensten.

Keerzijde

De gemeente Rotterdam heeft een tijdelijk vestigingsverbod ingevoerd voor de zogenoemde Dark Stores. In Rotterdam zijn ongeveer 13 van die vestigingen, bewoners rondom de vestigingen klagen over de overlast die het met zich meebrengt. De gemeente heeft daarom gekozen om het verbod voor nieuwe locatie voor voorlopig een jaar in te stellen. In de tussentijd moet het bestemmingsplan worden aangepast.

Dat komt doordat de bedrijven een normaal winkelpand gebruiken om een magazijn te starten. Hiervoor worden de ramen afgeplakt, en dit zorgt weer voor een vervelende uitstraling van de winkelstraat waarin het pand zit gevestigd.

Naast de dichtgeplakte winkels heeft het bedrijf ook bezorgers nodig. Dit zijn vaak jongeren die net als voor de lokale shoarmaboer op de fiets stappen en de bestelling bezorgen. Omdat er sprake is van een behoorlijke prestatiedruk moeten de bezorgers zich razendsnel door het verkeer bewegen. Dit zorgt ervoor dat ze veel te hard fietsen in de woonwijken en het niet zo nauw nemen met de verkeersregels.

Als de bezorgers geen bestelling te verwerken hebben hangen ze rondom het winkelpand. Ook vrachtwagens die moeten lossen blokkeren regelmatig straten die daar niet voor bedoeld zijn.

Oneerlijke concurrentie

Doordat de bedrijven nu vrijwel geen winst maken, maar zelfs flink verlies op het bezorgen van de boodschappen, zou het kleine supermarkten kunnen wegconcurreren in kleine wijken. De gewone supermarkten kunnen deze kosten simpelweg niet dragen voor de bezorging van boodschappen binnen 10 minuten.

Uiteindelijk moet over een paar jaar blijken wie de sterkste is en de meeste verkopen in een bepaald gebied heeft. Vanaf dat moment zullen deze bedrijven winstgevend worden.

Supermarktketen Jumbo kondigde aan dat ze gaan samenwerken met het bedrijf Gorillas. Een pluspunt want hierdoor zou de overlast van de dichtgeplakte winkels, en rondhangende bezorgers kunnen worden weggenomen. Ook zou hiermee de positie van de lokale buurtsuper versterkt worden. Klanten van verschillende winkels van Jumbo in Nederland kunnen hier het aankomende jaar gebruik van maken.

Gemeenten aan zet om overlast te voorkomen

De komst van dergelijke bedrijven is een prettige service voor consumenten. Echter is het aan de gemeenten om ervoor te zorgen dat er onderscheid gemaakt wordt voor verschillende bedrijven. Hiervoor zal het bestemmingsplan moeten worden aangepast. In veel gemeenten heeft het bestemmingsplan vaak alleen bedrijf of winkel in dergelijke straten. Om overlast te voorkomen moeten er regels komen, die vervolgens weer te handhaven zijn.

 

Lees verder over dit onderwerp

- Advertisement -

Laatste nieuws

- Advertisement -

Meest gelezen